SBM Försäkring AB logo
  • Försäkringar
    • Vägassistans
      • Väghjälp Premium
    • Privatägd bil
      • Självriskförsäkring Bil Total
    • Leasingbil
      • Privatleasing Extra
  • Kundservice
    • Support
    • Vanliga frågor
    • Betalning & Autogiro
    • Villkor och blanketter
  • Anmäl skada
    • Gör en skadeanmälan
  • Om SBM
    • Om SBM
    • Försäkringsförmedling
  • Varför skydda sig?
    • Trygghet & Trafik
    • Din bil
      • Bra att veta om leasingbil
      • Slipp självrisk för leasingbilen
      • Varningstriangel - rätt användning
      • 4 knep för säker bil
      • Säker husbilssemester
      • Så undviker du inbrott i bilen
      • Om din bil är stulen

Search form

E-faktura - enkel betalning

Hos SBM kan du betala via pappersfaktura, autogiro eller e-faktura. Med e-faktura får du fakturan från oss digitalt direkt in i din internetbank.

E-faktura är ett säkert alternativ då den enbart kan nås bakom inloggning i din internetbank. Du kan när och var som helst se och betala dina e-fakturor via dator, surfplatta eller mobil. Du får en avisering om att en ny e-faktura har kommit och betalar den genom att godkänna. Och du kan när som helst avregistrera e-faktura från SBM försäkring. 

Därmed ersätter e-faktura på så vis den vanliga pappersfakturan. När du betalar via e-faktura slipper du knappa in belopp, fakturareferens/OCR och förfallodatum. Det följer med per automatik. På så vis kan du vara säker att fakturainformationen kommer in rätt till oss. 

Tips! Hos vissa banker kan du ställa in att få påminnelser via SMS eller e-post och att fakturan betalas automatiskt på förfallodagen. 

 

Börja ta emot e-faktura från SBM Försäkring

För att kunna ta emot e-faktura från SBM Försäkring måste du själv logga in på din internetbank och ansluta SBM Försäkring. Det ser lite olika ut hos de olika bankerna. Men i stora drag går du tillväga som nedan. 

Observera att om du har autogiro eller avisering via e-post måste du avsluta detta innan du ansluter till e-faktura hos oss. Du avslutar ditt autogiro via din internetbank och avslutar avisering via e-post genom att kontakta oss. 

Så gör du:

1. Logga in i din internetbank

2. Klicka dig fram till e-faktura och sökfunktion för att hitta företag

3. Sök på SBM och välj att anmäla: SBM SBM/Riverty

4. Ett nytt fönster öppnas som ser ut som nedan. I det fyller du i ditt kundnummer. 

5. Klicka på Fortsätt och därefter på Skicka anmälan

Nu är din anmälan klar och din kommande faktura blir en e-faktura!

Observera att det är en viss handläggningstid så du kan komma att hinna få ytterligare en pappersfaktura från oss. 

Var hittar jag mitt kundnummer?

Du hittar ditt kundnummer på dina fakturor från oss. Behöver du hjälp att få fram ditt kundnummer, tex om du inte kommer åt din faktura kan du kontakta vår Kundservice.

Vilka banker kan ta emot e-faktura?

Bankerna nedan kan du ta emot e-faktura från företag. (Listan uppdaterat 2018.11.08)

  • Nordea
  • Swedbank
  • Sparbankerna
  • Danske Bank
  • Forex Bank
  • Handelsbanken
  • ICA Banken
  • Länsförsäkringar Bank
  • Marginalen Bank
  • SEB
  • Skandiabanken
  • Sparbanken Syd
  • Ålandsbanken

Anslut till E-faktura om du faktureras via Riverty

E-faktura kan du välja om du faktureras via Riverty. För att ta reda på vilken faktureringspartner du får din faktura ifrån så kan du kolla på en tidigare faktura, högst upp i det vänstra hörnet. Företagsnamnet som står vid "Returneras till" är vår fakturapartner, dvs. här ska det stå Riverty för att du ska kunna ha E-faktura.

För dig som är ute på vägarna och vill ha extra trygghet. Få extra hjälp när det behövs som mest.
  • KUNDSERVICE
    • Kontakta oss
    • Frågor och svar
    • Skadeanmälan
    • Jobba hos oss
  • Personuppgiftspolicy
  • GDPR
  • Om Cookies

Vårt nyhetsbrev

Ange din e-post och få våra nyheter och erbjudanden.

Så hanterar vi dina personuppgifter

© SBM Försäkring AB
  • Om cookies
  • Personuppgiftspolicy
  • Sitemap