Här hittar du svar på vanliga frågor och skadeformulär för våra produkter. För att komma i kontakt med vår kundsupport fyller du i kontaktformuläret nedan.
Information: Du kan just nu uppleva lite längre svarstider från vår kundservice och våra skadehanterare, men vi gör allt vi kan för att arbetet ska gå så smidigt som möjligt.
Varför har jag fått betalningspåminnelse?
Om du har fått en betalningspåminnelse beror det på att vi saknar betalning från dig för en försäkring du har hos oss. Eftersom det gäller en period du redan har använt i ditt försäkringsavtal måste den betalas.
Du betalar genom att följa instruktionerna på den medföljande avin du mottagit.
Vilken försäkring det avser kan du se på sida två i påminnelsefakturan och vilken period vi saknar betalning för framgår på sida ett.
Måste jag betala påminnelserna?
Ja, det föreligger ett betalkrav på påminnelsefakturan/fakturorna. Eftersom det gäller en period du redan har använt i ditt försäkringsavtal måste den betalas.
Jag har inte möjlighet att betala mina betalningspåminnelser, vad ska jag göra?
Om du inte kan betala dina dina betalningspåminnelser direkt kan du kontakta oss här nedanför (använd formuläret).
Jag känner inte till att jag har någon försäkring hos er, vad ska jag göra?
Du har i samband med tecknandet av försäkring hos oss ingått avtal och mottagit försäkringsbrev för din försäkring. Vi hänvisar till de försäkringsbrev du mottagit (postalt eller på email). Vilken försäkring det avser kan du se på sida två i påminnelsefakturan.
Får ni skicka påminnelsefakturor som är ifrån tidigare i försäkringsprioden?
Ja, i och med det avtal som du ingick med oss vid tecknandet av den försäkring du har, har du ålagt dig att betala för hela din försäkringsperiod. Detta innebär att vi har rätt att skicka påminnelse på obetald faktura till dig.
Jag har fått flera betalningspåminnelser, vad beror detta på?
Du får en påminnelsefaktura för varje obetald period. Varje påminnelsefaktura anger vilken obetald månad det avser och varje faktura behöver betalas av dig.
Vilken försäkring har jag?
Titta på din faktura som du har fått, där hittar du vilken försäkring som du har och betalar för. Information om din försäkring skickades till dig i samband med att du tecknade försäkringen.
Du kan också hitta information om din försäkring på vår hemsidan. Produktvillkoren hittar du under Villkor. Annan produktinformation hittar du på produkternas/tjänsternas respektive sidor:
Väghjälp / Väghjälp premium
Väghjälp smart
Självriskförsäkring Bil Total
Privatleasing Extra
Olycksfallsförsäkring Trafik
Vad täcker min försäkring?
Produktvillkoren hittar du under Villkor. Annan produktinformation hittar du på produkternas/tjänsternas respektive sidor:
Väghjälp / Väghjälp premium
Väghjälp smart
Självriskförsäkring Bil Total
Privatleasing Extra
Olycksfallsförsäkring Trafik
Vad gör jag om jag fått ett erbjudande på min bil som är för gammal eller såld?
Om du har fått ett erbjudande på din bil som antingen är för gammal eller att du sålt men du är intresserad utav erbjudandet så kontaktar du oss så kan vi se om vi har något annat erbjudande som passar dig. Om du inte är intresserad utav erbjudandet är det bara att du bortser från det.
Viktigt att veta är att vid ett byte av bil behöver du kontakta oss då regestreringsnummer inte uppdateras automatiskt när du säljer bilen, samt att försäkringen inte avslutas automatiskt vid såld bil. Använd formuläret här nedanför.
Här anmäler du din skada
Gå till sidan Skadeanmälan för att att anmäla din skada.
Viktigt att tänka på när du fyller i skadeanmälan är att fälten blir felmarkerade om du skriver mellanslag, bindestreck eller andra tecken för personnummer och telefonnummer.
- Fältet personnummer, fyll enbart i ditt personnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
- Fältet telefonnummer, fyll enbart i ditt telefonnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
Har min skadeanmälan kommit fram?
Efter att du gjort en skadeanmälan via webbformuläret får du en bekräftelse på mejl. Där efter tar det upp till 3 arbetsdagar tills skadan blivit hanterad. Så snart skadan hanterats kommer vi att återkoppla till dig.
Under sommaren har vi lite längre behandlingstider än vanligt. Vi gör vårt yttersta för att du ska få svar och återkoppling på din skadeanmälan inom en vecka från att din anmälda skada har skickats in.
Hur kommer jag i kontakt med min kontaktperson på skadeavdelningen?
Du kan mejla in till skadehantering@sbmforsakring.se så kommer din kontaktperson för ditt ärende att återkomma till dig.
Notera att det tar upp till 3 dagar efter att du skickat in din skadeanmälan innan skadan har hanterats av en skadehandläggare. Så snart din skada hanterats så kommer du att få återkoppling på ditt ärende.
Hur ansöker jag om autogiro?
Läs mer nedan om hur du kan gå till väga beroende på hur du blir fakturerad:
Om du faktureras av Riverty
Du kan se på din faktura från oss om den har en Riverty-logga. Om du ser en Riverty-logga så faktureras du av vår betalningsleverantör Riverty.
Ifall du faktureras via Riverty så kan du anmäla autogiro här
Vår kundservice kan även skicka dig länken till din mobil eller till din e-post ifall du önskar det.
Logga in med hjälp av bank-id och via menyn uppe i högra hörnet kan du välja autogiro.
Följ de enkla instruktionerna för att komma igång med autogirobetalningar.
Om du faktureras av SBM
Ifall du faktureras via SBM så kan du ansluta dig till autogiro via din bank.
Logga in på din bank och välj autogiro och lägg till ett nytt autogiro.
Du kan söka på SBM för att få fram betalningsmottagaren SBM FÖRSÄKRINGSADM med BG: 5015-8401. Lägg in ditt kundnummer, endast siffror, som ”Betalarnummer” och välj det konto du vill att pengar ska dras från.
Det kan ta upp till 14 dagar innan din autogiroansökan registreras. Därför kan det vara så att du hinner få en pappersfaktura som du behöver betala, innan din anmälan hunnit registreras. Du kan när som helst avsluta dina autogirobetalningar till oss via din Internetbank.
Vad är numret för Vägassistans?
För dig som har Väghjälpsförsäkring, ring larmnumret: 0771-88 89 90.
Här hittar du betalningsinformation och Organisationsnummer
Huvudkontor
Besöksadress: Rådmansgatan 40, 113 57 Stockholm
Betalningsinformation
Bankgiro: 5015-8401
Autogiro: Läs mer om våra betalalternativ
Organisationsnummer
SBM Försäkring AB: 556503-9889
Jag har en annan fråga
Besök sidan Vanliga frågor och svar så hittar du fler bra svar på de vanligaste ställda frågorna. Se efter om din fråga redan är besvarad i Vanliga frågor och svar.
Här kan du kontakta kundservice via kontaktformuläret
Här hittar du kontaktuppgifter till kundservice
Kundservice
För att komma i kontakt med oss kan du enkelt fylla i kontaktformuläret i ovan block.
Telefon: 0771-615 615 (vardagar kl 09-17)
Brev: SBM Försäkring AB, Box 45110, 104 30 Stockholm
Här hittar du information om hur du ska gå tillväga om du inte är nöjd
På SBM Försäkringar vill vi att du som kund ska vara lika nöjd med vårt bemötande som med våra produkter och tjänster. Därför är det viktigt för oss att vara transparenta och ha en öppen dialog med dig som kund.
Vanliga frågor och svar
Hur gör jag en skadeanmälan?
Behöver du anmäla en skada gör du det enkelt via skadeformuläret.
Hur lång tid brukar det ta att hantera ett skadeärende?
Normalt brukar det ta upp till 3 arbetsdagar. Under vissa perioder kan det vara lite längre svarstider hos våra skadehanterare.
Har min skadeanmälan kommit fram?
Efter att du gjort en skadeanmälan via webbformuläret får du en bekräftelse på mejl. Där efter tar det upp till 3 arbetsdagar tills skadan blivit hanterad. Under vissa perioder kan det vara lite längre svarstider hos våra skadehanterare.
Problem med att fylla i skadeanmälan online?
Viktigt att tänka på när du fyller i skadeanmälan online är att fälten blir felmarkerade om du skriver mellanslag, bindestreck eller andra tecken för personnummer och telefonnummer.
Fältet personnummer, fyll enbart i ditt personnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
Fältet telefonnummer, fyll enbart i ditt telefonnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
Vart hittar jag produktinformation?
Produktvillkoren hittar du under Villkor. Annan produktinformation hittar du på produkternas/tjänsternas respektive sidor:
Väghjälp / Väghjälp premium
Väghjälp smart
Självriskförsäkring Bil Total
Privatleasing Extra
Olycksfallsförsäkring Trafik
Vad gäller om jag vill säga upp min försäkring?
Generellt gäller avslut i enlighet med slutdatum på din försäkringsperiod. Viktigt att du läser villkoren om vad som gäller för just din tilläggsförsäkring. Har du fler funderingar kring uppsägning av din försäkring kan du kontakta oss via kontaktformuläret.
Hur säger jag upp min försäkring?
För att säga upp din försäkring fyller du i formuläret här.
Vad händer om jag inte betalar ett förnyelseerbjudande?
Försäkring avslutas på slutdatum för perioden. Om du har autogiro behöver du se till att avsluta ditt autogiromedgivande. Kolla med din internetbank om du kan avsluta ditt autogiro där eller så kan du kontakta kundservice genom att fylla i kontaktformuläret här.
Hur lång ångerrätt har jag?
Du har 14 dagars ångerrätt. Vi tillämpar självklart lagen om distansavtal och utanför affärslokaler.
För att ångra ditt köp kontaktar du kundservice via kontaktformuläret.
Jag önskar betala via autogiro, hur funkar det?
Du kan enkelt ansöka om att betala med autogiro via din internetbank. Viktigt att tänka på är att vi har olika faktureringspartner, antingen faktureras du via SBM eller Riverty. För att ta reda på vilken faktureringspartner du får faktura från så kan du kolla på en tidigare faktura, högst upp i det vänstra hörnet. Företagsnamnet som står vid "Returneras till" är den partnern som du ska ha autogiro till. Så här betalar du via autogiro.
Du kan även fylla i en autogiroblankett och posta in den till oss. Så ansöker du om autogiro.
Hur avslutar jag autogiro?
Du avslutar autogiro via din internetbank. Om du skulle vara mitt i en avtalsperiod så kommer du att få en papersfaktura skickad till dig i stället.
Vad har SBM för betalningsalternativ?
De flesta av våra försäkringar ligger som månadsbetalning. Du kan välja att betala via faktura eller autogiro, här hittar du mer information om våra olika betallösningar.
Vad gör jag om en faktura gått till inkasso?
Kontakta Gothia inkasso på telefon: 0340-66 44 40
Att du får ett inkassokrav beror på att du ej har betalat en faktura trots eventuella påminnelser. Inkassobolaget skickar då ut ett inkassokrav till dig, vilket kommer innebära extra avgifter. Viktigt är att du då betalar fakturan och/eller kontaktar inkassobolaget för mer information.
Har du bytt bil? Ägarbyte
Viktigt att veta är att vid ett byte av bil behöver du kontakta SBM då regestreringsnummer inte uppdateras automatiskt när du säljer bilen, samt att försäkringen inte avslutas automatiskt vid såld bil.