Självriskreducering

Finns det någon försäkring som täcker flera typer av skador?

Ja , med SBM BilPlus får du ett komplett tilläggsskydd och det bästa komplementet till din ordinarie bilförsäkring. 

 

Vad innebär självriskreducering?

Genom att teckna SBM.s tilläggsförsäkringar kan du få ersättning för erlagd självrisk i samband med skada (läs villkor). En förutsättning för ersättning är att skadan har reglerats av motorfordonsförsäkringsbolaget och att motorfordonsförsäkringsbolaget faktiskt har betalat ut ersättning samt att den försäkrade har erlagt självrisk. 

 

Finns det självriskreducering för olika skador?

Ja, de finns för exempelvis vagnskada, glas eller om du blir av med din nyckel. Prata med kundservice om just  dina behov. 

 

Uppsägning

Vad gäller om jag vill säga upp min försäkring?

Generellt gäller avslut i enlighet med slutdatum på din försäkringsperiod. Men läs villkor vad som gäller för just din tilläggsförsäkring. 

 

Hur säger jag upp min försäkring?

Prata med SBM kundservice eller mejla till info@sbmforsakring.se. 

Vad händer om jag inte betalar ett förnyelseerbjudande?

Försäkring avslutas på slutdatum för perioden.

 

Betalning

Vad har SBM för betalningsalternativ?

De flesta av våra försäkringar ligger som årsbetalning, men vi har även försäkringar som går att betala per månad. Vi kan även erbjuda dig autogiro för dina månadsbetalningar.

 

Har jag samma OCR-nummer varje månad?

Nej, det är olika OCR, så viktigt att använda rätt.

 

Vad gör jag om en faktura gått till inkasso?

Kontakta först Arvato 0340-664440.

Jag önskar betala via autogiro, hur funkar det?

Fyll i en autogiroblankett, finns på webb eller kontakta SBM kundservice.

Hur avslutar jag autogiro?

Du avslutar autogiro via din internetbank, meddela gärna SBM.s kundservice också.

 

Hur lång tid tar det innan autogiro fungerar?

Det tar ca 2 veckor från det att vi fått in ifylld ansökan. Har du fått betalningsavier via post under tiden så betala in dem. 

 

När får jag min faktura?

Ca 10 dagar efter att du tecknat en försäkring.

Hur lång tid tar det för min betalning att komma in?

Det tar vanligtvis ungefär 2-4 bankdagar (helgfria vardagar) för din betalning att registreras hos oss. Du kan alltid kontakta vår kundservice på 0771-615 615, alla helgfria vardagar kl 8-18. Eller info@sbmforskaring.se för att se om din betalning har kommit in till oss.

 

 

Vad händer om jag väljer att inte betala ett förnyelseerbjudande?

Din försäkring avslutas på slutdatum för perioden. 

Ångerrätt

Hur lång ångerrätt har jag?

Du har 14 dagars ånggerätt. Vi tillämpar självklart lagen om distansavtal och utanför affärslokaler.

 

Vad behöver jag göra för att ångra mitt köp?

Kontakta SBM kundservice på telefon 0771-615 615 eller mejla till info@sbmforsakring.se

 

Väghjälp

Vad gör jag om oturen är framme och behöver hjälp längs vägen?

Du ringer SBM Väghjälps larmnummer: 0771-88 89 90. Var beredd att ange uppgifter som registreringsnummer, vad som har hänt samt var någonstans fordonet befinner sig.
Om du har försäkringen Väghjälp Person ska du alltid ange ditt personnummer. 

 

Hur funkar det med hyrbil, hotell eller hemresa?

Om bilen inte skulle gå att laga på plats eller inom fyra timmar på verkstaden får du ersättning för hyrbil, hotell eller hemresa (maxbelopp 3 000 kr).

 

Vem löser hyrbil eller hotell till mig?

Det gör vår partner Viking som hanterar larmservice

 

Betalar jag någon självrisk?

Nej, du betalar ingen självrisk för SBM.s vägassistansförsäkringar. Vägassistans ersätter heller inte erlagd självrisk hos annat försäkringsbolag. 

 

När börjar en vägassistansförsäkring att gälla?

Den gäller från dagen efter den dag avtal ingicks med SBM.

 

Vad händer om någon annan kör min bil, gäller försäkring ändå?

Ja, det är bilen som är försäkrad och gäller oavsett vem som kör den. 

Vad händer om jag använder annat larmnummer än SBM.s?

Det är enbart SBM.s larmnummer, 0771-88 89 90, som täcks av  försäkringen. 

 

Skadeanmälan

Hur gör jag en skadeanmälan?

Finns formulär på hemsidan, prata gärna med SBM Kundservice så hjälper de till.

 

Vart ska jag sända skadeanmälan?

SBM Försäkring AB, Box 27142, 102 52 Stockholm

mail: skadehantering@sbmforsakring.se

 

Hur lång tid brukar det ta att hantera ett skadeärende?

Det tar cirka 2 till 3 veckor.

Övrigt

Vad innebär att SBM är försäkringsförmedlare?

SBM Försäkring AB är ett försäkringsförmedlingsföretag. Detta innebär att Finansinspektionen utövar tillsyn över att SBM Försäkring och deras försäkringsförmedlare uppfyller alla legala krav för att få bedriva försäkringsförmedling. Om du vill kontrollera en viss förmedlare, kontakta Finansinspektionen på telefonnummer 08-408 980 00.

SBM Försäkring AB är även registrerat som försäkringsförmedlare hos Bolagsverket. Klicka här för att läsa mer om SBM.s tillstånd som försäkringsförmedlare.