Väghjälp MC, tecknad från 2017-10-01 | SBM Försäkring
SBM Försäkring logo
  • Butiken
  • Kundservice
  • Försäkringsvillkor
  • Trygghet & Trafik
  • Min sida
  • Om SBM
  • Om mySafety Group

Search form

Väghjälp MC, tecknad från 2017-10-01

 

Försäkringsvillkor för SBM Väghjälpsförsäkring för Motorcykel, 2017-10-01


1.Vem försäkringen gäller för

Försäkringen gäller för den försäkrade (försäkringstagaren), i egenskap av registrerad ägare till fordonet, vilken ingått avtal med SBM Försäkring (SBM) avseende SBM Väghjälpsförsäkring. Försäkringen gäller också för annan person som använder fordonet med ägarens tillstånd.

2. När försäkringen gäller
Försäkringsperioden är 12 månader om inget annat anges i den försäkrades försäkringsbevis och gäller från den dag avtal ingicks med SBM, dock gäller inte försäkringen under tiden fordonet är avställt eller är belagt med körförbud i centrala bilregistret eller registreras i annat land än Sverige. För att aktivera tidigare avställt fordon inom betald försäkringsperiod kontakta SBM kundservice.

3. Var försäkringen gäller
Försäkringen gäller i Europas Gröna Kort-område.

4. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för fordon som är yngre än 10 år. Försäkringen gäller för fordon angivet i försäkringsbeviset och ersätter om försäkrat fordon drabbas av oförutsett driftstopp enligt 4.1-4.6 som beror på maskinhaveri eller annat tekniskt fel, kollision, vältning, avkörning eller annan olycka. Väghjälp som inte ombesörjs eller tillhandahålles enligt pkt 9 nedan eller som utförs utan föregående medgivande av SBM ersätts inte.

Väghjälp omfattar följande moment:
4.1 Starthjälp
Ersättning lämnas för kostnader i samband med starthjälp.

4.2 Låsöppning
Vid förlust av fordonets nycklar, lämnas ersättning för kostnader i samband med öppning av lås, om detta kan utföras på platsen av vår serviceman. Måste låssmed anlitas lämnas ingen ersättning.

4.3 Bränslebrist
Vid driftstopp på grund av bränslebrist, lämnas ersättning för transport av nytt bränsle. Bränslekostnaden ersätts ej.

4.4 Punktering
Vid driftstopp på grund av punktering, lämnas ersättning för kostnader i samband med lagning av däck/byte av däck på plats alternativt bärgning till verkstad. Eventuella ytterligare kostnader, t. ex. för inköp av nytt däck eller reparation på verkstad ersätts inte.

4.5 Hjälp på plats
Om det är praktiskt möjligt och om kostnaden understiger bärgningskostnaden, utförs nödvändig reparation av fordonet på platsen. Någon garanti på sådan reparation lämnas inte.

4.6 Bärgning till verkstad
Ersättning lämnas för kostnader i samband med bärgning av fordonet som är nödvändig när problemen inte kan avhjälpas på plats. Bärgning görs till närmaste, av SBM godkänd verkstad, eller annan plats anvisad av fordonets förare om denna plats ej innebär en längre körsträcka. Kostnader förknippade med verkstadens åtgärder ersätts ej.

4.7 Hyrbil, hotell eller hemresa.
Vid ersättningsbar händelse enligt punkt 4.6 ovan där fordonet inte kan återställas i körbart skick inom 4 timmar efter att fordonet anlänt till verkstaden lämnas ersättning för hyrbilskostnad. Ersättning för hyrbil lämnas för den tid det rimligen tar att reparera fordonet, dock max två (2) dygn. Om den försäkrade inte kan fortsätta sin resa med hyrbil, lämnas istället ersättning för kostnaden för en hotellövernattning eller hemresa, se vidare punkt 7 Ersättningsgrunder.

4.8 Hemtransport/hämtning av fordon.
Vid ersättningsbar händelse enligt punkt 4.6 ovan där fordonet inte kan återställas i körbart skick inom 4 timmar efter att fordonet anlänt till verkstaden och fordonet befinner sig mer än 100 km från hemorten eller resmålet kan resa för en person bekostas när reparationen är utförd för hämtning av fordonet. Ersättning lämnas för resa med billigaste färdmedel från bostaden eller resmålet. Alternativt kan hemtransport av fordonet arrangeras förutsatt att kostnaden inte överstiger kostnaden för hämtningsresa för föraren.

5. Allmänna undantag
Försäkringen omfattar ej fordon i yrkesmässig trafik samt fordon som deltar i tävlingsverksamhet. Ersättning lämnas inte för omständigheter som var kända vid försäkringens tecknande. Om den försäkrade i bedrägligt syfte uppger, förtiger eller döljer något av betydelse för skadefallets bedömning, gäller inte försäkringen.

6. Särskilda undantag
Ersättning lämnas inte:
• Vid driftstopp på grund av uppenbar försummelse i fråga om fordonets skötsel.
• Vid överträdelse av lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter.
• För kostnader hänförliga till telefon, kost, taxi, bensin, vägtullar eller broavgifter.
• Om driftstoppet förorsakats av egenhändigt eller verkstads servicearbete som ej kunnat slutföras.
• Om driftstoppet beror på att förare eller passagerare varit påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
• Om driftstoppet orsakats med uppsåt eller genom grov vårdslöshet.

7. Ersättningsgrunder
• För moment 4.1–4.6 ovan lämnas ersättning för faktisk kostnad, dock sammanlagt max 5 000 kr per försäkringsperiod.
• För punkt 4.7-4.8 lämnas ersättning för sammanlagt max 1500 kr totalt per försäkringsperiod.

8. Självrisk
Försäkringen gäller utan självrisk.

9. Åtgärder vid skada
Begäran om Väghjälp skall lämnas direkt till av SBM utsedd larmcentral tfn +46 (0)771-88 89 90. Vid begäran om Väghjälp skall namn, registreringsnummer samt skadeorsak uppges. Väghjälp skall tillhandahållas enligt detta avtal så snabbt som möjligt dygnet runt, året om. Beträffande preskription se 12.5. Om den försäkrade i bedrägligt syfte uppger, förtiger eller döljer något av betydelse för skadefallets bedömning, gäller inte försäkringen.

10. Försäkringsförmedlare
Försäkringen förmedlas till försäkringstagaren av SBM Försäkring AB, N Vallgatan 70, 211 22 Malmö.

11. Försäkringsgivare
Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial (org. nr. 516407-0384), Box 3031, 103 61 Stockholm.

12. Allmänna avtalsbestämmelser
12.1. Premiebetalning.
Premien ska betalas i enlighet med betalningsvillkor angivna i försäkringsbeviset. Försäkringsgivarens ansvarighet inträder vid försäkringstidens början, även om premien ännu inte har betalats under förutsättning att premien betalas inom på betalningsavin angiven tid. Vid senare betalning äger försäkringsgivaren rätt att säga upp försäkringsavtalet till upphörande enligt reglerna i försäkringsavtalslagen (2005:104).

12.2 Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp som du gjort på distans, t ex via telefon eller internet. Ångerfristen är 14 dagar från det att avtalet ingås och du har fått information om ångerrätten och vad som ingår i försäkringen. Om du vill utnyttja din ångerrätt måste du meddela oss på SBM, vilket du kan göra via telefon 0771- 615 615, via post till SBM Försäkring AB, Box 27142,102 52 Stockholm eller via mail till info [at] sbmforsakring.se eller på annat sätt. Du kan också använda det standardformulär som finns på www.konsumentverket.se. Har du hunnit betala försäkringspremie återbetalas pengarna inom 30 dagar, dock med avdrag för den tid försäkringen har varit gällande. SBM har rätt att kräva premie för den tid som försäkringen varit gällande.

12.3 Uppsägning av ingånget försäkringsavtal
Vill du inte att din försäkring ska förnyas kan du när som helst, oavsett orsak, säga upp försäkringen genom att meddela oss att du inte vill att din försäkring ska förnyas efter försäkringstidens slut.

12.4 Force majeure
Försäkringen gäller inte för skador i följande speciella situationer: Förlust som kan uppstå om utredning, reparation eller utbetalning fördröjs p.g.a. krig, krigsliknande händelse, myndighetsåtgärd, strejk, blockad eller liknande händelse.

12.5 Preskription.
Den som vill ha försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd måste väcka talan inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Om den som vill ha försäkringsskydd har framställt anspråket till försäkringsgivaren inom den tid som anges i första stycket, är fristen att väcka talan alltid minst sex (6) månader från det att försäkringsgivaren har förklarat att man har tagit slutlig ställning till anspråket. Om talan inte väcks enligt denna punkt, går rätten till försäkringsskydd förlorad.

12.6 Återkrav.
I den mån betalning av försäkringsersättning rätteligen inte skulle ha skett, är den försäkrade skyldig att genast återbetala beloppet till försäkringsgivaren, även om denne inte varit medveten om att betalningen varit felaktig.

12.7 Dubbelförsäkring.
Om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarigt mot den försäkrade som om det bolaget ensamt hade meddelat försäkring.
Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning sammanlagt från bolagen än som svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvarigheten mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen.
Om försäkrat intresse även omfattas av annan försäkring och det i den andra försäkringen finns förbehåll vid dubbelförsäkring gäller samma förbehåll i denna försäkring.

12.8 Regress.
I den mån försäkringsgivaren har betalat ersättning övertar försäkringsgivaren den försäkrades rätt att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadefallet. Om den försäkrade efter det att skadefall har inträffat avstår från sin rätt till ersättning av annan eller från återkrav, begränsas försäkringsgivarens ersättningsskyldighet i motsvarande mån och utgiven försäkringsersättning skall återbetalas till försäkringsgivaren.

12.9 Tillämplig lag och behörig domstol.
För försäkringsavtalet ska svensk lagstiftning tillämpas. Är den försäkrade inte nöjd med lämnat beslut i samband med skada, kan denne få beslutet prövat av försäkringsgivaren. Tvist rörande försäkringsavtalet kan prövas av svensk domstol. Detta gäller även om tvisten avser skada som inträffar utomlands.

12.10 Personuppgiftslagen.
De personuppgifter som vi, SBM och Gjensidige, hämtar in om dig är nödvändiga för att vi ska kunna administrera försäkringen, fullgöra våra avtalsförpliktelser och tillgodose de önskemål du har som kund. Uppgifterna kan också komma att användas för marknadsföring genom till exempel mejl eller sms. Vi kan även komma att lämna personuppgifter till bolag som vi samarbetar med tex bärgningsbolag och verkstäder. Personuppgifter lagras inte längre än nödvändigt. För marknadsföringsändamål kan uppgifterna komma att lagras i upp till tre år efter att avtalet upphört att gälla. SBM och Gjensidige Forsikring ASA, Norge, svensk filial, Box 3031, 103 61 Stockholm, är personuppgiftsansvarig.
Enligt PuL har du rätt att begära information om och rättelse av de personuppgifter som finns om dig. För utdrag enligt § 26 PuL skriver du till Gjensidige Forsikring ASA, Norge, svensk filial, Box 3031, 103 61 Stockholm.

13. Om vi inte kommer överens
Är försäkringstagaren inte nöjd med lämnat beslut i samband med skada, kan beslutet prövas av försäkringsgivaren genom att kontakta SBM Försäkring AB, för kontaktuppgifter se punkt 10.
Den som inte godtar försäkringsgivarens beslut i ett ärende kan få ärendet prövat av:
• Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Prövningen är kostnadsfri och beslutet är en rekommendation. Adress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-555 017 00
• Allmän Domstol. Tag kontakt med den närmaste tingsrätten som lämnar information.
Om Du vill veta mer kan Du kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå. Byrån gör ingen prövning av enskilda ärenden men ger kostnadsfritt råd och hjälp åt konsumenter i försäkringsfrågor.

sbm_vaghjalp_mc_villkor_okt2017.pdf

Kundservice

SBM Kundservice: 0771-615 615
Öppet vardagar kl 8-18
E-post: info@sbmforsakring.se
Larmnummer SBM Väghjälp:
0771-88 89 90
Larmnummer SBM HemKlok:
08-597 918 55

Skadeanmälan Frågor och svar

Varukorg

Din varukorg är tom.

SBM tävling våren 2018

Tävla om fem weekendväskor

SBM sponsrar Team Rynkeby 2018

SBM Försäkring stödjer barncancerfonden 2018

Aktuellt

Årets biltvättarhelg är den 21-22 april 2018.
Alla bilägare får tre månaders fri vägassistans från SBM Försäkring efter godkänd besiktning hos Besikta.
3 enkla sätt att få bättre koll på läget i trafiken!
Så packar du bilen säkert inför långresan

Trygghet & trafik

Läs fler intressanta artiklar om trafik och säkerhet på Trygghet & trafik  

Anmäl dig till SBM:s nyhetsbrev » 

SBM Försäkring

  • Kundservice
  • Box 27142
  • 102 52 Stockholm
  • Telefon 0771-615 615
  • info@sbmforsakring.se

Skadeanmälan
Frågor och svar



PUL Personuppgiftslagen
Ångerrätt och reklamation vid distanshandel
Vi använder cookies